Organy Inspekcji Weterynaryjnej (IW) sprawują nadzór nad wytwarzaniem, wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem pasz oraz pasz leczniczych. Działania podejmowane w zakresie sprawowanego nadzoru tj. kontrole urzędowe, pobieranie próbek pasz do badań urzędowych itp. mają na celu zapewnianie przede wszystkim bezpieczeństwa pasz oraz ich wysokiej jakości, w całym „łańcuchu” paszowym.
Kontroli podlegają wszystkie podmioty działające na jakimkolwiek etapie produkcji, dystrybucji lub stosowania pasz (łącznie z podmiotami zajmującymi się ich importem).
Zgodnie z przepisami UE każde państwo członkowskie jest zobowiązane do corocznego opracowywania i wdrażania planu urzędowej kontroli pasz (PUKP). W Polsce to Główny Lekarz Weterynarii jest organem odpowiedzialnym za przedmiotowy plan. Nadrzędnym celem wdrażanego PUKP jest zapewnienie bezpieczeństwa i właściwej jakości wytwarzanych, wprowadzanych do obrotu i stosowanych w żywieniu zwierząt pasz. Przy opracowywaniu PUKP na dany rok brane są pod uwagę wyniki przeprowadzonej analizy ryzyka występowania zagrożeń przy uwzględnieniu informacji pozyskanych w ramach przeprowadzonych inspekcji i badań z lat ubiegłych. Wdrażany przez Polskę PUKP obejmuje m.in. aspekty odnoszące się do planu pobierania próbek, wykorzystywanych metod badawczych, analizy ryzyka oraz częstotliwości urzędowych kontroli. Uwzględnia się w nim konieczność przeprowadzania badań laboratoryjnych próbek pasz w kierunkach stanowiących wyróżniki bezpieczeństwa oraz jakości handlowej pasz.
W ramach PUKP pasze badane są w ponad 60 kierunkach. Do głównych kierunków badań należy:
Poza czynnikami bezpieczeństwa PUKP przewiduje badanie próbek pasz w kierunkach oznaczania zawartości Fe (żelaza) i Mn (manganu), Zn (cynku), Cu (miedzi), Se (selenu), Witamin A i E, EM (energii metabolicznej), podstawowych składników pokarmowych (wilgotność, popiół surowy, włókno surowe, białko ogólne, tłuszcz surowy) i innych.
Badania te mają na celu zagwarantowanie odpowiedniej jakości oraz bezpieczeństwa wytwarzanych, wprowadzanych do obrotu i stosowanych w żywieniu zwierząt pasz.
Częstotliwość urzędowych kontroli jest ustalana na podstawie oceny ryzyka i odnosi się do różnych rodzajów działalności w sektorze paszowym (np. wytwórnie mieszanek paszowych; przedsiębiorstwa: handlowe, transportujące; gospodarstwa rolne). Co do zasady ma ona charakter minimalnej częstotliwości i może zostać w każdej chwili zwiększona przez powiatowego lekarza weterynarii.
Oprócz realizacji założeń wynikających z PUKP przeprowadzane są w razie konieczności kontrole doraźne, w ramach których mogą być pobierane próbki pasz do badań. Zawsze w przypadku uzyskania wyników niezgodnych z prawodawstwem paszowym wdrażane są przez powiatowego lekarza weterynarii postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie ewentualnego źródła niezgodności i wycofanie z rynku niewłaściwych pasz.
Opracowanie rocznego programu kontroli podmiotów wprowadzających na rynek żywność lub pasze oznakowane jako wolne od GMO wynika z Porozumienia z 13 lutego 2020 roku, zawartego pomiędzy Głównym Inspektorem Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i Głównym Lekarzem Weterynarii. Podział zadań inspekcji wynika z zakresu ich kompetencji określonych odpowiednio w przepisach ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku o Inspekcji Weterynaryjnej.
Format | Nazwa pliku | Data publikacji | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|---|
Program kontroli Wolne od GMO 2020.pdf
ilość pobrań: 2100
|
2020-03-19 12:26 | 851.7KB | Program kontroli Wolne od GMO 2020.pdf 851.7KB |