Przywóz pasz niezawierających tkanek zwierzęcych
Weterynaryjna kontrola graniczna pasz
Kwestię przywozu pasz i pasz leczniczych z krajów trzecich na terytorium Polski reguluje ustawa z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach. Art. 46 ww. ustawy wskazuje, że wprowadzane na obszar celny Unii Europejskiej pasze lub pasze lecznicze podlegają kontroli urzędowej przeprowadzanej przez granicznego lekarza weterynarii zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale V rozporządzenia 2017/625 oraz ustawą.
Kontrola graniczna przeprowadzana jest w posterunkach weterynaryjnych kontroli granicznej wymienionych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 sierpnia 2022 r. w sprawie wykazu przejść granicznych, na których może być dokonywana kontrola urzędowa pasz i pasz leczniczych
O zasadach przeprowadzania weterynaryjnej kontroli granicznej, w tym o spoczywającym na osobie odpowiedzialnej za przesyłkę obowiązku prenotyfikacji oraz o opłatach związanych z ww. kontrolą można przeczytać tutaj.
Ograniczenia w przywozie
O ograniczeniach przywozowych można przeczytać tutaj.
Wymagania dotyczące pasz
Rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz ustanawia wymagania dotyczące higieny pasz, w tym ogólne zasady przywozu pasz.
Importowane do Polski materiały paszowe powinny być wymienione w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 68/2013 z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie katalogu materiałów paszowych.
Wszystkie importowane dodatki paszowe powinny być dopuszczone do stosowania w żywieniu zwierząt, tzn. wszystkie muszą być wymienione we Wspólnym Rejestrze Dodatków Paszowych.
Przywóz przesyłek pasz wymienionych w art. 35 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach możliwy jest z zakładów państw trzecich mających przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wpisanych do ewidencji zakładów państw trzecich prowadzonej przez Głównego Lekarza Weterynarii lub posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Artykuł 36-41 ww. ustawy określa zasady ustanowienia przedstawicielstwa.
Format | Nazwa pliku | Data publikacji | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|---|
Ewidencja zakładów państw trzecich posiadających przedstawicielstwo na terytorium RP / List of third country establishments having representative in the territory of the Republic of Poland
ilość pobrań: 7091
|
2024-04-02 12:17 | 500.41KB | Ewidencja zakładów państw trzecich posiadających przedstawicielstwo na terytorium RP / List of third country establishments having representative in the territory of the Republic of Poland 500.41KB |
Znakowanie paszy powinno być zgodne z:
- rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylające dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE;
- rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt.
W przypadku pasz zawierających w swoim składzie GMO powinny zostać także spełnione wymagania, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.
Należy mieć na uwadze, że specyficznym kontrolom podlegają pasze wymienione w rozporządzeniu Wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 z dnia 22 października 2019 r. w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) 178/2002 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 669/2009, (UE) nr 884/2014, (UE) 2015/175, (UE) 2017/186 i (UE) 2018/1660 (rodzaje pasz i specyfika kontroli zostały opisane w rozporządzeniu).